הזדמנות של פעם בחיים – חלק ד׳

gold

כרגע, כולם שרויים בבהלה. שכירים שזה עתה פוטרו, משקיעים שראו את תיק המניות שלהם נחתך בשליש, עצמאים שאיבדו את מטה לחמם – כולם משותקים מרוב פחד ומקווים לחילוץ מן הממשלה. אולם שעת משבר עשויה לעיתים לזמן את ההזדמנויות הטובות ביותר בחיים. בתקופה האחרונה נכסים רבים נמכרו במחירי חיסול, בשעה שאנשי וול-סטריט ניסו באופן נואש לגייס מזומנים. הם מוטלים כעת על הרצפה, ממתינים למשקיע האמיץ שיבוא וירים אותם. אם אתם אנשים מחושבים וקרי רוח, והשכלתם לשים הצידה מעט מזומנים, יתכן וזהו הזמן עבורכם לפעול. בשבועות האחרונים התחלתי לכתוב סדרת מאמרים אשר עוסקת בהשקעה במתכות יקרות, אשר לדעתי הן ההזדמנות הגדולה בעת הנוכחית. לנוחותכם הנה קישורים לשלושת הפרקים הקודמים:
חלק א׳: יחס הדאו-ג׳ונס לזהב
חלק ב׳: מדוע מחיר הזהב עלול לרדת בתחילתו של משבר פיננסי?
חלק ג׳: אודות המחסור הצפוי בשנים הקרובות בכסף

בפרק ד׳, ברצוני לדון בנכס אקזוטי אשר בשנים האחרונות נזנח כמעט לחלוטין, ואיש לא התעניין בו למעט קומץ משוגעים לדבר. הנכס הזה הוא המניות של כורי הזהב. עלי להבהיר באופן חד משמעי, כי החזקת מניות הכורים שונה באופן מהותי מהחזקת מטבעות בוליון מזהב או מכסף, עליהם המלצתי בעבר. הסיכון הכרוך בהחזקת מניות הכורים גבוה לאין שיעור יותר מן הסיכון הכרוך בהחזקת מטבעות בוליון, משום שגם אם מחיר הזהב והכסף ירד, סביר להניח שהוא לעולם לא יגיע לאפס. לעומת זאת, חברת כריה בהחלט יכולה לפשוט את הרגל, וערך מניותיה ירד לאפס. יתירה מכך, מסיבות שתכף נסביר, הוולטיליות של מניות הכורים גבוהה להפליא, ואינה דומה כלל ליציבות של מחיר הזהב.

מסיבות אלו נמנעתי עד היום מלעסוק במניות הכורים, אף על פי שצברתי ידע נרחב בתחום. להשקפתי, זהו בלוג אשר מיועד לקהל הרחב, וביניהם משקיעים חסרי ניסיון. חששתי מאוד מפני האפשרות שאפילו הזכרת המניות הללו כאפיק השקעה לגיטימי תוביל מישהו לאבד את כספו בתחום המסוכן הזה. זהו דבר מה שאינני רוצה לשאת על מצפוני. אולם לאור פרוץ מגיפת הקורונה והמשבר הכלכלי העמוק אשר בא בעקבותיה, ולאור הצעדים חסרי התקדים אשר הממשלות והבנקים המרכזיים ברחבי העולם נוקטים בתגובה, המציאות השתנתה. הסיכון להתפרצות אינפלציה גבר באופן דרמטי, והיכולת להשיג מטבעות בוליון פיזיים פחתה באופן ניכר עקב הסגר ומגבלות התנועה המוטלים עלינו. לפיכך יש מקום להמליץ על השקעה במניות הכורים, וזאת בכפוף למגבלות הבאות:

א. רמת התחכום – ההמלצה להשקעה במניות הכורים מיועדת עבור המשקיע המתוחכם בלבד, דהיינו כזה אשר יש לו ניסיון במסחר עצמאי בשוק ההון. ניסיון שכזה אינו נדרש רק לשם היכולת הטכנית לרכוש ולמכור ניירות ערך, אלא בראש ובראשונה בשביל עצבי הברזל ותעצומות הנפש, הנדרשים על מנת לעמוד בוולטיליות הגבוהה של מניות הכורים, הן כלפי מעלה והן כלפי מטה. אם אינכם מסוגלים לראות את הנייר שזה עתה רכשתם יורד פתאום בעשרים אחוזים מבלי להיכנס להיסטריה ולמכור – זה לא בשבילכם!!!

ב. הון פנוי – השקעה במניות כורים מותר לבצע אך ורק באמצעות כסף שחסכתם מבעוד מועד, ושאתם מסוגלים להרשות לעצמכם לאבד, מבלי שהדבר יפגע בכם יותר מדי, פיזית או נפשית. כלומר, שלא תעזו להשתמש לשם כך בכסף שמיועד בשביל הדירה / החתונה / הלימודים שלכם. אני רציני לחלוטין. שלא תעזו. כי אם תעשו את זה, אני אישית אבוא אליכם הביתה ואפרק אתכם במכות.

ג. ללא מינוף – המגבלה השלישית על השקעה במניות כורים היא, שאסור לכם לעולם להשתמש במינוף כלשהו לשם רכישתן. זה כולל את כל הקרנות מסוג X3, וזה כולל שימוש ב-margin. מניות הכורים הן בלאו הכי וולטיליות מטבען, ומינוף הופך אותן לוולטיליות בצורה בלתי נסבלת. מדובר בנמר שאיש אינו מסוגל לרכב עליו מבלי להיטרף, גם לא המומחים הגדולים ביותר בענף.

ד. חשיפה הגיונית – אינני מסוגל לאמר לכם בדיוק איזה נתח מהונכם הפנוי (דהיינו, ללא הבית או העסק שלכם) כדאי להשקיע במניות הכורים. הדבר תלוי מאוד בנסיבות האישיות שלכם וביכולת שלכם להתמודד עם הפסדים. אך בתור כלל אצבע אני ממליץ שנתח זה לעולם לא יהיה גדול מן הנתח אשר הקדשתם למטבעות בוליון פיזיים (להזכירכם, למשקיע הממוצע המלצתי על השקעה של עד 10% מהונו הפנוי במטבעות בוליון מזהב, ואחוז או שניים נוספים במטבעות בוליון מכסף). אם טרם רכשתם מטבעות בוליון פיזיים כלל, כנראה שאין לכם מה לחפש בתחום של מניות הכורים.

ה. אחריות – הכלל האחרון והכי חשוב, אשר תקף לא רק לגבי מניות הכורים אלא לגבי כל השקעה, הוא שעליכם לקחת אחריות מלאה על מעשיכם. במידה ותפסידו כסף, לא תוכלו לבוא בטענה כלשהי לכותב שורות אלו. כזכור, אני אינני יועץ השקעות מוסמך ואין לי שום השכלה פורמלית בתחום. אני רק מספר לכם את דעתי הפרטית, והיא איננה תחליף לייעוץ השקעות מקצועי אשר מבוסס על הצרכים האינדיבידואליים שלכם.

עכשיו, אחרי שפירטנו את כל הסייגים, אפשר לספר מדוע מניות הכורים הן כרגע בגדר הזדמנות של פעם בחיים. הסיבה הראשונה לכך היא שמניות הכורים נוטות למנף את מחיר הזהב שאותו הם מפיקים. קחו לדוגמה מכרה אשר עלות הפקת הזהב בו היא 1500 דולר לאונקיה. אם מחיר הזהב הוא כרגע 1600 דולר לאונקיה, הרי שמכרה זה מרוויח 100 דולר עבור כל אונקיה שהוא מצליח להוציא מן האדמה. אם מחיר הזהב יטפס ל-1700 דולר לאונקיה, הרי שלפתע פתאום המכרה מרוויח 200 דולר לאונקיה. במילים אחרות, עליה צנועה של 6.25% במחיר הזהב גרמה לריווחיות של המכרה לזנק פי שניים! כמובן שמינוף זה עובד גם בכיוון השני, כלומר שאם מחיר הזהב ירד ל-1500 דולר לאונקיה, המכרה שלנו יחדל להיות ריווחי, והבעלים שלו יאלצו לסגור אותו באופן זמני או תמידי. אם אתם שותפים לדעה שלי, שאנו בפתחו של שוק שורי במתכות היקרות, הרי שבשנים הקרובות המינוף הזה אמור לפעול לטובתן של מניות הכורים, ולהניב למחזיקים בהן רווחים נאים. כאן המקום לסייג את עצמי ולאמר שהריווחיות של מכרות הזהב תלויה בגורמים נוספים מעבר למחיר הזהב, כגון מחיר הנפט אשר מהווה את אחת מן העלויות הגדולות של הפעלת מכרה. אני מתעתד לכתוב מאמר נפרד אשר יעסוק כולו בעלויות ובסיכונים הכרוכים בתעשיה זו, ושם נוכל להתעמק בנושא.

HUI to gold ratio

הסיבה השנייה בגללה אני סבור שהשקעה במניות הכורים כדאית בעת הזו, היא שהן כל כך זולות! על מנת להמחיש לכם כמה מניות הכורים זולות כרגע, ברצוני להציג בפניכם את היחס שבין מדד ה-HUI ובין מחיר הזהב. מדד ה-HUI הוא אינדקס המניות של כורי הזהב והכסף אשר נסחרים בבורסה של ניו-יורק. כאשר אנו מחלקים את המדד הזה במחיר הזהב, אנחנו מקבלים אינדיקציה למידה שבה המניות הללו יקרות ביחס למוצר שהן מפיקות. כפי שניתן לראות מן הגרף לעיל, היחס הזה עומד כרגע על 0.12, קרוב לשפל של כל הזמנים אשר נקבע בסוף 2015, כאשר לאחר שוק דובי ממושך מחיר הזהב עמד על 1050 דולר לאונקיה. למעשה, ממש לאחרונה היחס נגע פעם נוספת בשפל הזה, כאשר במהלך הפאניקה של חודש מרץ מניות הכורים נקלעו למצב של חוסר נזילות ומחירן צלל לזמן קצר. שימו לב שאפילו לאחר שניתר חזרה מעלה, היחס בין מדד ה-HUI ובין מחיר הזהב נמוך יותר מן השפל של 2008, כאשר בעקבות משבר הסאב-פריים מחיר הזהב נסוג בשלושים אחוזים, מ-1000 ל-700 דולר לאונקיה.

במילים אחרות, אף על פי שמחיר הזהב כמעט לא נפגע מאז תחילת המשבר הנוכחי, ונמצא בסך הכל כ-5% נמוך יותר מן השיא שהושג בתחילת השנה, מחירן של מניות הכורים מגרד את הרצפה. הנתון הזה מעיד על אחד מן השניים – או שמניות הכורים מנבאות שמחיר הזהב עומד לקרוס, בדיוק כפי שקרה ב-2008, או שמניות הכורים כה זנוחות ובלתי אהובות על ידי המשקיעים בוול-סטריט, שמחירן זול באופן מגוחך. בהחלט יתכן שהאפשרות הראשונה היא הנכונה, וכי אנו צפויים לדפלציה חריפה, אשר תרומם את המטבעות הלאומיים ובראשם הדולר, ותפיל את מחירו של הזהב. אולם אני סבור שבעת הנוכחית האפשרות השניה היא היותר סבירה – שסכומי העתק שממשלות העולם מוציאות על מנת להתמודד עם מגיפת הקורונה, וכמות הכסף העצומה שהבנקים המרכזיים מדפיסים יש מאין, ידחפו את הציבור אל הזהב, ושכתוצאה מכך וול-סטריט תגלה את הסקטור הזה מחדש. על מנת לדעת דבר לאשורו נצטרך להמשיך ולעקוב אחר המתרחש בשבועות ובחודשים הקרובים.

לשם שעשוע, שוו בדמיונכם כמה צריכות מניות הכורים לטפס, על מנת שהיחס ביניהן ומחיר הזהב ישתווה לזה שהיה קיים בשנת 2004. היות והיחס עמד אז על 0.6, מחירן הממוצע של מניות הכורים צריך לטפס פי 5 כדי לשחזר את היחס הזה, וזאת מבלי שמחיר הזהב יתקדם כהוא זה. כמובן שאם מחיר הזהב צפוי להתקדם, מחירן של מניות הכורים יצטרך לטפס לשם כך אף יותר! על מנת לצנן את ההתלהבות, זהו דבר מה שלדעתי יחלפו שנים ארוכות בטרם יקרה, אם בכלל. כדי לראות את היחס מטפס שוב לשיא, ידרש שוק שורי ממושך במתכות היקרות, אשר יעורר התלהבות וימשוך לנכס האיזוטרי הזה אפילו את הציבור הרחב. עוד חזון למועד.

כאמור, בפרק הבא נדון יותר לעומק בעלויות ובסיכונים הכרוכים בתעשיית המכרות. כמו כן אסביר כיצד אני ממליץ להשקיע במניות הכורים (רמז: אני ממליץ שלא להשקיע במניות של חברה ספציפית, אלא בסל של חברות כריה, על מנת לפזר את הסיכונים).

אנא עיזרו לי להמשיך ולהפיץ את הבשורה.
תירמו לבלוג ״מבוא לקלקלה״ באמצעות הקישור הבא:
Donate to Mavokal.com with Paypal
אזהרה: הח"מ אינו בעל רישיון ייעוץ השקעות או כל רישיון פיננסי אחר. התכנים באתר זה אינם מהווים ייעוץ מקצועי או המלצה לביצוע פעולה בנייר ערך, ואין לראות בהם תחליף לייעוץ השקעות מקצועי המתחשב בצרכיו הייחודיים של כל אדם. כל המסתמך על המידע באתר עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.

6 תגובות ל-“הזדמנות של פעם בחיים – חלק ד׳

  1. היי אורן
    גם אני חשבתי על השקעה במניות כורים,
    אבל לדעתי יש כמה דברים שיש לקחת בחשבון
    א. רוב המכרות של זהב וכסף נמצאים במדינות בדרום אמריקה או מדינות עולם שלישי אחרות שלא מצטיינות ביציבות פוליטית ויכול להיות שעם עליית מחירי המתכות היקרות הם פשוט יגדילו את המיסוי על התפוקה, או עם התגברות המשבר הכלכלי פשוט תהיה שם אנרכיה שלא תאפשר את המשך פעילות הכרייה.
    ב. קיימת אפשרות שבשלב מסויים שהעולם יאבד את האמון בדולר ותהיה בריחה לזהב ולכסף, ואז הממשלות פשוט יאלצו את חברות הכרייה לספק את התפוקה של המתכות היקרות אך ורק לממשלה, במילים אחרות הלאמה.
    ג. יכול להיות שמגיפת הקורונה תחמיר עקב מוטציה של הנגיף ופשוט לא יהיה ניתן לתפעל את המכרות לתקופה ארוכה עקב החשש לחיי העובדים ולמרות העלייה במחירי הזהב/כסף וחלק מחברות הכרייה יפשטו את הרגל, במקרה זה הבעלות על החברות יעברו לבעלי החוב, ובעלי המניות יפסידו את כל השקעתם.
    ד. עם התגברות המשבר יהיו כל כך הרבה אפשרויות השקעה אטרקטיביות, ומאחר שגם כך מן הסתם רוב קוראי הפוסט השקיעו כבר במתכות יקרות אם באמצעות רכישה ישירה של מטבעות, אם באמצעות תעודות סל, אז אולי מן הראוי לגוון את ההשקעה ולא לשים את כל הביצים בסל אחד.

    למרות הסיבות שמניתי, אני חושב שכדאי להשקיע סכום מסויים בחברות הכרייה ומחכה למאמר הבא שלך בנושא

    • איציק שלום –
      אני מסכים עם כל מה שאמרת. אלו הן נקודות שלא נכנסתי אליהן כרגע מפאת קוצר היריעה, ואני מתכוון לדון בהן בהרחבה במאמר הבא.

    • לעניות דעתי הכורים נמצאים בעיסקי הכריה ולא בעיסקי הזהב, ומשכך הם מגדרים את עצמם בחוזים עתידיים נגד השינויים במחיר, ולכן המניות שלהם מושפעות פחות מהשינוי במחיר הזהב עצמו אלא מהעלות של הכריה ביחס למחיר, מה שמאפשר למכרה לכרות יותר (או פחות)

      • שלום –
        זה נכון שהכורים מגדרים את עצמם מפני שינויים במחיר הזהב, על מנת להתגונן מפני ירידה פתאומית במחיר הזהב. אבל עסקאות גידור אינן נצחיות. הן רלוונטיות עד אשר החוזים העתידיים יפקעו. לאחר מכן הכורים ירכשו חוזים עתידיים חדשים, אשר משקפים את המחיר העדכני. אם מחיר הזהב עלה במהלך התקופה, ועלויות הכרייה נשארו זהות, הרווחים יגדלו בהתאם.
        יתירה מכך, מניות הכורים משקפות גם את השווי של עתודות הזהב שנמצאות בקרקע שבבעלותם. אם מחיר הזהב עולה, השווי של העתודות עולה בהתאם, ומחיר המניה יעלה, אפילו אם רווחי הכורה טרם משקפים את העליה במחיר הזהב.

  2. פינגבק: הזדמנות של פעם בחיים – חלק ה׳ | מבוא לקלקלה·

  3. פינגבק: הזדמנות של פעם בחיים – חלק ו׳ | מבוא לקלקלה·

כתיבת תגובה