ד׳ עבור דיקטטורה

ארצות הברית קורעת את עצמה לגזרים. אין דרך אחרת לתאר זאת. ביום שישי האחרון דונלד טראמפ נמצא אשם ב-34 סעיפי פשע בתיק סטורמי דניאלס, אשר מתנהל בניו-יורק. אינני מתכוון להיכנס לפרטי הפרשה המפוקפקת הזו. אך ברור לכל מי שיש לו טיפת היגיון, שההאשמות נגד טראמפ הן פוליטיות במהותן. אף נשיא לשעבר אחר של ארה"ב לא הואשם מעולם בבית משפט, אם כי ישנן ראיות המצביעות על כך שכמה מהם ביצעו פשעים חמורים בהרבה מאשר רישום כוזב במסמכי תאגיד. ההשלכות חמורות אף יותר, כאשר לוקחים בחשבון שטראמפ הוא גם המועמד המוביל לנשיאות מטעם המפלגה הרפובליקנית, בבחירות אשר צפויות להתקיים בעוד מספר חודשים. מדובר ברדיפה פוליטית, שהיא סימן ההיכר של דיקטטורה. אין זה משנה אם אתם תומכים בדונלד טראמפ או לא. זהו אירוע מטריד בכל מקרה.

אישית, אינני תומך בדונלד טראמפ. לדעתי כבר היתה לו ההזדמנות לבצע רפורמה בארצות הברית, והוא ביזבז אותה. אפשר לטעון כי הנשיאות שלו חובלה על ידי "דיפ סטייט", שהוא הואשם על לא עוול בכפו שהוא "נכס רוסי" וכי התקשורת התאגידית התייחסה אליו בצורה לא הוגנת. בסופו של יום הוא לא היה מסוגל לקיים את רוב הבטחות הקמפיין שלו. הוא לא בנה חומה על הגבול הדרומי, והוא לא "ניקז את הביצה" בוושינגטון די.סי. למעשה, בתקופת נשיאותו גדל החוב הלאומי ב-8 טריליון דולר, והשחיתות הממשלתית רק החריפה. לדעתי הוא אחראי להתפרצות האינפלציה בדיוק כמו הנשיא הנוכחי, ג'ו ביידן. מבחינת מדיניות כלכלית, בקושי ניתן להבחין בין השניים. אינני רואה את הטעם להעניק לו קדנציה נוספת בבית הלבן.

עם זאת, אנו חייבים להתנגד לפוליטיזציה של מערכת המשפט. העובדה שכנגד טראמפ מתקיימים בו זמנית מספר תיקים משפטיים, כולם על עבירות קלות יחסית, והעובדה שהתובעים והשופטים כולם מוטים כנגדו, מדיפה ריח עז של שחיתות. אין ספק שזהו ניצול לרעה של החוק על מנת להשיג מטרה פוליטית. אני מכיר בכך שאף אדם אינו צריך להיות מעל החוק, ושגם נשיא לשעבר צריך לעמוד לדין, במידה ואכן ביצע פשע. עם זאת, שיוויון בפני החוק הוא עיקרון יסוד של הדמוקרטיה, ומשום מה רק נשיא לשעבר אחד זוכה ליחס כזה. היינו מצפים מראשי המפלגה המכנה את עצמה ״דמוקרטית" שידעו זאת. אולי הגיע הזמן שהם ישנו את שמה ל"מפלגה הדיקטטורית".

אבל גם למי שלא אכפת מעקרונות דמוקרטיים, אולי אכפת מן הארנק שלו. מהן ההשלכות לכך שהכלכלה הגדולה בעולם אינה קיימת עוד במדינה שומרת חוק? מערכת משפטית מתפקדת היא תנאי הכרחי לשגשוג כלכלי. אי אפשר לנהל עסקים בסביבה שכזו, שבה ניתן לרדוף בני אדם בשל דעותיהם הפוליטיות, להפקיע את נכסיהם ולהרוס את שמם הטוב. בסיטואציה שכזו, תאגידים אינם נוהגים להביע את חששותיהם בפומבי. הם פשוט אורזים את חפציהם ועוברים למקום אחר, והמשק מאבד את מקומות העבודה ואת ההון אשר נלווה אליהם. חלק מתושבי העיר ניו-יורק אשר שמחים כעת על הרשעתו של דונלד טראמפ עלולים למצוא את עצמם בקרוב מובטלים, והם אפילו לא יבינו למה.

יש לכך השלכות גם ברמה הלאומית. כמנפיקה של מטבע הרזרבה הבינלאומי, ארצות הברית נהנית מביקוש חזק לאגרות החוב שלה. הדבר איפשר לה במשך שנים ארוכות להוציא מעל ומעבר למה שהיא גובה במסים, ולשלם רמת ריבית נמוכה להפליא על החוב הזה. לדעתי, הפוליטיזציה של מערכת המשפט האמריקאית תורמת לאובדן האמון בדולר, ומפחיתה את הביקוש לאגרות חוב של ממשלת ארה"ב. זה מתרחש בד בבד לכך שהגרעון שלה נמצא בשיא, והיא צריכה להנפיק כמות עצומה של אגרות חוב. ממשל ביידן אולי אינו מודע לכך, אך הקמפיין המשפטי שהוא מנהל כנגד דונלד טראמפ עשוי להביא את ארה"ב לכדי פשיטת רגל. יתכן והוא סבור שהפדרל רזרב יכול להדפיס עוד כמה טריליוני דולרים ולממן את הגירעונות הללו. אך היות ושיעור האינפלציה כה גבוה, מהלך שכזה עלול להוביל לקריסתו של הדולר, ולהיפר-אינפלציה.

אז אין זה משנה אם מחבבים את דונלד טראמפ או לא, בבקשה אל תחגגו את הרשעתו. זהו יום עצוב, לא רק עבור העם האמריקאי, אלא עבור כל שוחרי החירות באשר הם. אנו רואים כיצד ארצות הברית הופכת בהדרגה למדינה רודנית. עד לאחרונה, בכל פעם שהיה לה סכסוך עם דיקטטורות כגון רוסיה או סין, היא יכלה לטעון לעליונות מוסרית. אבל מעתה ואילך, ארה"ב אינה שונה מהן, ואינה יכולה להעמיד פנים כביכול היא משרתת מטרה נאצלת כלשהי. העולם מבין אט אט שהיא בסך הכל אימפריה, וכל רצון טוב שהיא נהנתה ממנו בעבר הולך ונמוג.

5 תגובות ל-“ד׳ עבור דיקטטורה

  1. אני לא מבין בכלכלה אבל אני לא אחסוך ממכם את חוסר ההבנה שלי.

    אני לא מבין במערכת המשפט האמריקאית אבל אני אחלוק איתכם את הדעה המוצקה שלי לגבי פסקי דין שם.

    אבל הכי כייף שאפשר להגיב לשטות הזו במזמור של חסידי דרעי "הוא אשם הוא אשם הוא אשם" (אם היית מבין טיפה על מה היה המשפט גם לך זה היה ברור לחלוטין, למרות שאני וכנראה רבים אחרים מופתעים שהוא הורשע בכל הסעיפים)

  2. בישראל עשרות שנים השמאל משתמש במערכת המשפט לסלק מינויים לא רצויים מבחינתו ולכופף את הימין לרצונו, מעניין אם הדיפ סטייט בארצות הברית ראה איך השיטה עובדת כל כך טוב בארץ ויבאו אותה לארה"ב, או שזה לא קשור

  3. שלום
    אורן תודה על המאמר כמו תמיד.
    אני מסכים איתך אבל השאלה מה אתה חושב שהשתנה תזכר בפרשות הקודמות של הפוליטיקה האמריקאית תמיכה בעבדות של הדמוקרטים, אי כניסה למלחמה העולם השניה בזמן כדי למנוע מהנאצים לעשות שואה, רצח קנדי, וואטגייט, כל ההתערבויות שלהם צבאית ומדינית בכל מדינה שקיימת ושלא היתה קיימת על הגלובוס, הקורונה ועוד ועוד.

    שום דבר לא השתנה זה הכל הצגה לאדם הפשוט, הפוליטיקה והנשיאים בארה"ב זה רק הצגה לאדם הפשוט.
    ושום דבר לא השתנה.

    השאלה הגדולה מה האלטרנטיבה האם רוסיה / סין הם האלטרנטיבה שם יש דמוקרטיה או שלטון טוב לאזרחים?

    לכן אמריקה היא ממשיכה כי לאומת האלטרנטיבה היא השחקן הסביר היחיד?

    • שלום יבגני – אני מסכים איתך שרוסיה וסין אינן אלטרנטיבה טובה יותר. אך לדעתי זה אינו אמור לגרום לנו לאהוד את ארה״ב, בבחינת ״הרע במיעוטו״. במשך שנים דגלתי בגישה פרגמטית שכזו, אבל משהו נשבר אצלי. אני לא מוכן יותר לקבל שחיתות ודיקטטורה, רק משום שאצל האחר היא גרועה יותר.

כתיבת תגובה