בובות רוסיות

אני רוצה לחלוק איתכם היום את התחזית ארוכת הטווח שלי לגבי מחיר מתכת הכסף, ואת האופן שבו אני מגיע אליה. כאשר תראו אותה, תבינו מייד מדוע אני כה אופטימי לגבי מחיר הכסף. אך לפני שנעשה זאת, אנא הביטו בסט הזה של בובות רוסיות. באנגלית קוראים להן nesting dolls או stacking dolls, משום שהן יושבות זו בתוך זו. ברוסיה קוראים להן ״מטריושקה״, או אימהות קטנות. כיצד הן קשורות למחיר הכסף? תכף נסביר. אך בינתיים שמרו את התמונה הזו בראשכם, משום שיש לה פוטנציאל להוביל אתכם לרווחי עתק.

מתכת הכסף היא משאב הכרחי למגוון של תעשיות, כגון תעשיית האלקטרוניקה, האנרגיה הסולרית וכן הלאה. היא גם יסוד נדיר מאוד אשר נמצא בסכנת ״הכחדה״. אני מאמין שבעשורים האחרונים מחירה הוחזק נמוך באופן מלאכותי, על מנת לייצר מצג שווא כביכול הדולר הוא מטבע חזק, וכי מעמדו הבינלאומי איתן. אך מניפולציות מסוג זה נועדו תמיד לכישלון, משום שהן מנוגדות לחוקי הכלכלה. בדיוק כפי שהטבע ״מתעב״ וואקום, כך חוקי הכלכלה ״מתעבים״ מניפולציות במחירים. הן מדכאות את הייצור ומעודדות את הצריכה, עד אשר נוצר מחסור. מחסור זה אינו מאפשר למניפולציה להימשך, והיא קורסת תחת המשקל שלה עצמה. בשעה שזה קורה, אנו עשויים לראות תנודה דרמטית במחיר, בשעה שהשוק מחפש נקודת איזון חדשה. אם מחיר מתכת הכסף אכן נמוך באופן מלאכותי כפי שאני טוען, ואם המניפולציה הזו עומדת להסתיים, הרי שהחזקת כסף פיזי מהווה עבורנו הזדמנות יוצאת דופן. במהלך השנים כתבתי אודות כך רבות והאצתי בקוראים להחזיק מעט כסף פיזי. רבים בוודאי התאכזבו מן ההמלצה הזו, משום שהמחיר נותר פחות או יותר בעינו. אולם כעת מתרבים הסימנים שהמניפולציה הזו קרובה לקיצה.

עד כמה גבוה יכול מחיר הכסף לטפס? אם נביט בגרף ההיסטורי של מחיר הכסף, נבחין בשני אירועים ברורים, אשר בהם מחיר הכסף זינק והגיע עד ל-50 דולר לאונקיה. האירוע הראשון התרחש בשנת 1980, לאחר עשור של אינפלציה גבוהה וחששות שהדולר עומד לקרוס. האירוע השני היה ב-2011, בעקבות השקת תוכנית ההקלה הכמותית של הפדרל רזרב, וחששות שהדבר יוביל לאינפלציה גבוהה (מה שאכן קרה לבסוף, באיחור אופנתי של עשר שנים…). בין לבין מחיר הכסף דישדש על גבי ״רצפה״ בגובה של 4 דולרים לאונקיה, מה שייצר תצורה טכנית הקרויה ״ספל״. לאחר 2011 מחיר הכסף היה שרוי בקונסולידציה ממושכת, אשר ניתן להתייחס אליה בתור ה״ידית״ של הספל הזה. יחדיו הם שרטטו תצורת ״ספל וידית״ עצומת מימדים, אשר נמשכת מזה למעלה מ-40 שנה.

אם נביט מקרוב ב״ידית״ הזו, נגלה שהיא מכילה תצורה דומה, אך קטנה יותר. בין השנים 2013 ו-2020, מחיר הכסף יצר ספל נוסף בן 7 שנים, אשר תחתיתו היא של 14 דולרים והשפה שלו היא 30 דולרים לאונקציה. הקונסולידציה אשר ראינו מאשר הקיץ של שנת 2020 יכולה להיחשב בתור הידית של הספל הבינוני הזה. אם מנשיך ונביט קרוב יותר, נגלה כי גם הידית הזו מכילה תצורות חוזרות ונשנות של ״ספל וידית״, בפרקי זמן קצרים יותר. האם אתם מבינים כעת מדוע מחיר הכסף מזכיר סט של בובות רוסיות? משום שהוא מורכב מסדרה של תצורות ״ספל וידית״ אשר יושבות זו בתוך זו. לדעתי הדבר משדר לנו פעם אחר פעם את אותו המסר – ״אני רוצה לנוע גבוה יותר״.

אתם מבינים, תצורת ״ספל וידית״ נחשבת לאחת התצורות החזקות ביותר בניתוח טכני. במידה והמחיר משלים את הקונסולידציה שלו, ומטפס מעבר ל״שפה״ של הספל, הוא נוטה להוסיף ולטפס במידה אשר שווה ל״עומק״ של הספל. בדרך כלל הדבר קורה די מהר, ובאנרגיה אדירה. היות ומחיר הכסף בנוי מסדרה של תצורות כאלו, הרי שההשלמה של כל אחת מהן צפויה להתניע את הבאה בתור, בשרשרת אירועים אשר עשויה לשלוח את מחיר הכסף לשמיים.

אני מבין שרבים מכם סקפטיים כלפי הניתוח הטכני. אנשים טוענים בפני שהיות וגרף המחירים נתון למניפולציה בלתי פוסקת, הרי שאין כל טעם לנתח אותו. יש אמת מסויימת בטענה הזו. עבור המתכות היקרות, ניתוח טכני הוא כמעט חסר תועלת בטווח הקצר. אולם אני מאמין כי בטווחי זמן ארוכים כוחות השוק נוטים לבטל את המניפולציה. היות ומדובר כאן באחת מן התצורות הטכניות הארוכות ביותר בהיסטוריה המתועדת של שוק ההון, אני סבור כי יש טעם להתייחס אליה ברצינות.

היות ותצורת הספל והידית קצרת הטווח אשר התרחשה בחודשים האחרונים הושלמה בהצלחה, אני מאמין כי מחיר הכסף צפוי להמריא ל-30 דולר לאונקיה (למעשה במהלך חודש אפריל כמעט ונגענו במחיר הזה). אם מחיר הכסף יעבור את הרף הזה, הדבר ״יתניע״ את הספל הבא בתור, זה אשר החל ב-2013. היות והעומק שלו הוא של 16 דולר, הדבר יתן לנו מחיר מטרה של 46 דולרים לאונקיה. אם זה יתרחש, הרי שנהיה כבר לא רחוקים מ-50 דולר, הוא השיא של כל הזמנים עבור מחיר הכסף. אם נצליח לחצות גם את הרף הזה, הדבר יתניע את הספל והידית ארוכי הטווח, וישגר את מחיר הכסף לשיאים חדשים. היות ועומקו של הספל ארוך הטווח הוא 46 דולרים, הדבר יתן לנו מחיר יעד ארוך טווח של 96 דולרים לאונקיה. בהתחשב בביצועים העלובים של מתכת הכסף בעשרים השנים האחרונות, יעד שכזה כבר נשמע מאוד אופטימי. אך חכו. כאשר עוסקים בתצורות ארוכות טווח שכאלה, במקום להשתמש בניתוח ליניארי, מקובל לעבור לניתוח לוגריתמי. אם נתייחס לעומקו של הספל הזה כמכפלה של פי 12 במחיר, הרי שכדי לחשב את מחיר המטרה ארוך הטווח של הכסף יש להכפיל את השיא הנוכחי של 50 דולרים פי 12. משמע שמחיר הכסף עשוי להמריא ללא פחות מ-600 דולרים לאונקיה.

אני מודע לכך שזו נשמעת כמו תחזית פנטסטית (ויש שיאמרו אף חסרת אחריות). אולם עליכם לזכור שמדובר בתחזית ארוכת טווח, אשר עלולות לחלוף שנים ארוכות בטרם תתגשם. ניתוח טכני אינו מכשיר קסם, ואין שום הבטחה שהתחזיות שלו יתממשו. כל מה שהוא מעניק לנו הוא אינדיקציה לגבי הפוטנציאל של המחיר להוסיף ולטפס, בהינתן שתנאי השוק הנוכחיים יוסיפו להתקיים. דהיינו המשך גרעונות פיסקליים במדינות המערב, המשך הדפסת כסף מטעם הבנקים המרכזיים ואינפלציה דוהרת ללא מעצורים. יש לזכור גם שאף מחיר אינו נע בקו ישר. גם אם מחיר הכסף יגיע בסופו של דבר ל-600 דולרים לאונקיה, הוא מן הסתם יחווה בדרך לשם מספר תיקונים כואבים. בכל פעם שבו מחיר הכסף יצנח, ציבור המשקיעים יכנס לפאניקה, וכולם יהיו בטוחים שהסיפור הזה הסתיים. אולם לאחר שהמחיר ימצא תמיכה ויעבור קונסולידציה, אני מאמין שהראלי ימשך ויגיע לשיאים חדשים. אנו בתור משקיעים צריכים ללמוד להתעלם מן התנודות קצרות הטווח הללו, ולהתמקד במטרות ארוכות הטווח שאותן תיארתי היום. אני מאחל לכולכם הצלחה.

אנא צפו בוידאו במופיע בראש מאמר זה (בשפה האנגלית), שתפו אותו לחברכם והרשמו לערוץ The Silver Hermit. אני זקוק לאלף מנויים על מנת להיות זכאי למונטיזציה, ואני קרוב מאוד למטרה זו! תודה רבה!

10 תגובות ל-“בובות רוסיות

  1. מאמר מצוין

    לדעתי אם אכן הצלחנו לזהות דפוסים בכסף, על אף היותו ממונפל בצורה רשמית ומוכחת הרבה יותר מאשר הזהב, אז ניתוח טכני של אותו דפוס אמין יחסית. אכן, עם אינדיקטורים אחרים, ובטח ניתוח גלים של גרף המחיר קשה עד בלתי אפשרי.

    ההתבוננות בפרקטלים! או בובות מטריושקה.. זו התבוננות חשובה, מעבר לדפוס ארוך הטווח הלוגריתמי או הלינארי.

    ועוד על פרקטלים במחיר הכסף- francis hunt- the market sniper מנתח את מחירי הכסף והזהב בפרקטלים, לאו דוקא עם דפוס הכוס והידית.

    • תודה! אכן רציתי להתייחס בוידאו זה לאופי הפרקטלי של גרפי מחירים, אך בסופו של דבר הוא יצא מספיק עשיר במידע ולא רציתי להעמיס. מתישהו נדבר גם על זה.
      לגבי פרנסיס האנט, אני מכיר את העבודה שלו, אך לאחרונה גיליתי לצערי שמדובר בשונא יהודים לא קטן. קשה לי עם אנשים כאלה.

      • כן, לא קל לשמוע אותו, ולא רק אותו.

        הוא בדרום אפריקה…לצערי גם אילו שמודעים להמון דברים במובן הרחב, בעניין המזה"ת וישראל נוהים אחר התקשורת כמו עיוורים

  2. אורן תודה על עוד סרטון חשוב ומעניין!

    רציתי לשאול, כשאתה אומר השקעה פיזית בכסף, הכוונה היא אך ורק רכישת כסף פיזי לאחסון בבית? או גם רכישה דרך חברות שמחזיקות כספות עבור זה בעולם?
    תודה,
    הדס

    • שלום הדס –
      אני אכן ממליץ על רכישת כסף פיזי לאיחסון בבית (עבור כמויות קטנות יחסית, ולמי שיש לו מקום מסתור מתאים). עבור מי שלא (או מי שמדבר על זה בפומבי כמוני…) יש למצוא מקום איחסון מאובטח אצל חברה פרטית מוכרת ואמינה (לא כספת בבנק!), שבו יש לך גישה פיזית למתכת שלך בכל רגע נתון, ולוודא שמבחינה חוזית תכולת הכספת רשומה על שם הלקוח ולא החברה (כך שאם חלילה תפשוט רגל התכולה לא תלך לקופת כונס הנכסים).
      כל סידור אחר, שבו המתכת שלך לא מופרדת פיזית מזו של לקוחות אחרים, או שאין לך יכולת גישה פיזית אליה, הוא בעייתי (בין אם בגלל שזה במדינה אחרת, או שהמתכת שלך היא חלק מ״פול״ של מטילים גדולים, או שצריך לשלם סכום גבוה כדי לפדות אותה פיזית, וכדומה). אין לי אפשרות ללכת ולבדוק כל שירות שכזה ברחבי העולם (ויש המון), ואינני רוצה להשמיץ את כולם, אך לצערי בעסקים כאלה ישנו ספק אם ביום פקודה תהיה לך מתכת. הפיתוי לגבות דולרים מלקוחות עבור איחסון מתכת שלא קיימת הוא עצום. כל עוד שהשוק יציב עסקים שכאלה מסוגלים להתגלגל ולהציג מצג שווא של הגינות. אך אם המערכת המוניטרית אכן תקרוס ותתחיל ריצה מטורפת להשיג מתכת פיזית, כל ההונאות למיניהן יתגלו. כמו כן גם אם עסקים כאלו הם הגונים, הם עלולים להוות מטרה נוחה להפקעה על ידי הממשלות. זה יותר קל לממשלה לפשוט על מחסן מרכזי מאשר לגשת ולחפש בכל בית.
      לפיכך אני ממליץ להימנע משירותים שכאלה ולרכוש את המתכת הפיזית בעצמך, אפילו שזה כרוך בתשלום פרמיה ובעלויות איחסון. בהצלחה.

  3. שלום
    אורן

    תודה רב על המאמר.
    אתה חושב שזה יקח זמן הפריצה למחיר מאוד גבוהה אבל השאלה אם זה לא יקח 40 שנים כמו שלקח לזה 40 שנים כמו שכתבת שלקח לזה אם זה כך האם אתה לא חושב שזה לא באמת יכול לעזור לנו כי זה לא באמת ישנה משהו עם זה תהליך של 40 שנים עם עליות וירידות?

    האם העליה לא תגרום לעוד מכרות ועוד יצרנים שבתורה יוריד את המחיר וגם הרבה מחזיקי מתכת ירצו להפגש עם הכסף כאשר המחיר יקפוץ?

    דבר נוסף האם המתכות היקרות כסף וזהב מהווים חלק קטן והולך במסחר העולמי עם הגידול בעוד ועוד סחורות ומוצרים ושירותים בעולם?

    • שלום יבגני –
      אני אמנם לא יודע כמה זמן התהליך הזה יקח, אבל לא נראה לי שהוא ימשך ארבעים שנה. מתכת הכסף נמצאת בגרעון פיזי של בין מאה למאתיים מיליון אונקיות בשנה כבר שלוש שנים ברצף. בינתיים הדבר עוד לא השפיע על המחיר, משום שישנם מאגרים מעל הקרקע אשר השלימו את החסר (Comex בניו-יורק ו- LBMA בלונדון). אולם המאגרים הללו הולכים ומתרוקנים וכאשר הם יתרוקנו (או כאשר הבעלים של מה שנותר יחליטו שלא כדאי להם למכור) אז נהיה במחסור רשמי אשר ימשוך את תשומת לב המשקיעים ויאלץ את המחיר לטפס.
      לגבי האפשרות של המכרות להגביר את התפוקה ולענות על המחסור – כפי שהסברתי במאמרים בעבר, חולפות שנים ארוכות בין החלטה על הקמת מכרה חדש ובין הרגע שהוא מתחיל לספק מתכת לשוק (בין היתר בגלל בירוקרטיה ודרישות רגולטוריות להגנה על הסביבה וכו). היות וכרגע המחיר נמצא מתחת לסף הרווחיות עבור מרבית המכרות הייעודיים, אין אינטרס להקים מכרות חדשים. המחיר יצטרך לטפס משמעותית לפני שכלל ישקלו זאת, וכאמור יחלפו שנים עד שהדבר יגדיל את התפוקה.
      יש הטוענים שברגע שבו המחיר יטפס מעט, הציבור ימכור את הכסף שבידיו (אשר קיים בצורה של כלי כסף, תכשיטים, מטילים ומטבעות), וכי ברשות הציבור יש די והותר על מנת למנוע מחסור. אולם אם יש דבר שהציבור למד לעשות בשנים האחרונות, בהשראת הביטקוין, זה HODL, כלומר להחזיק את הנכס שמחירו מטפס ולא למכור אותו בקלות. ועוד לא אמרנו דבר על ביקוש ספקולטיבי חדש אשר עשוי להגיע.

    • אני תמיד בודק מי הבעלים ובעלי המניות של חברות הכספות והאיחסון בארץ. תתפלאו לדעת שרובם שייכים לאבן שחורה-ולבנקים עצמם.

      ביום פקודה כולם יהפכו לשודדים כי החוק לא יהיה קיים זמני.

  4. רק הערה קטנה מתכת הכסף אינו יסוד נדיר .

    מה שכן ניתן לומר שיש מעט מכרות ייעודיות לכסף ורוב הכסף מתקבל כתוצר לוואי ממכרות של מתכות אחרות כגון נחושת אבץ וכו'

    • כסף אינו נדיר כמו זהב או פלטינה, אך הוא עדיין נדיר. הריכוז הממוצע שלו בקליפת כדור הארץ הוא 75 חלקים למיליארד, בשעה שריכוז הזהב הוא 5 חלקים למיליארד. לשם השוואה, ריכוז הנחושת הוא 60,000 חלקים למיליארד.
      מה שציינת לגבי המכרות אכן נכון, וזוהי עובדה שהזכרתי פעמים רבות בעבר. דווקא בגלל זה, אספקת הכסף מן המכרות אינה רגישה למחיר. ההכנסה שמכרות הנחושת, העופרת והאבץ מקבלים מן הכסף שהם מייצרים קטנה ביחס למוצר הראשי שלהם. לפיכך גם אם מחיר הכסף יטפס, הם לא ירחיבו את פעילותם, והאספקה הכוללת כמעט ולא תגדל.

כתיבת תגובה