פתיל קצר

The Bitcoin bomb

אחת התחזיות הפחות מוצלחות שעשיתי במהלך השנים פורסמה במאי 2017, כאשר הייתי תחת הרושם שבועת הביטקוין נכנסה לשלב האקספוננציאלי שלה, וכי היא עתידה לפקוע תוך זמן קצר: ״מכל הסיבות אשר מניתי לעיל, אני קובע כי הביטקוין הוא כרגע בגדר נכס ספקולטיבי ותו לא… הזינוק המטורף אשר ראינו במחירו בחודשים האחרונים אינו אלא תוצאה של בועה, אשר עשויה להוסיף ולהתנפח ככל שההתלהבות תמשוך פנימה עוד ועוד פראיירים. אולם כמו כל הבועות למיניהן היא צפויה בשלב מסויים להתנפץ, והמפולת אשר תבוא אחריה כנראה תיקח את מחיר הביטקוין חזרה לבין 300 ל-400 דולרים.״

Bitcoin price 2017-2018

בדיעבד, הבועה היתה רחוקה מאוד מן השיא. לאחר מועד פירסום אותו המאמר מחירי הביטקוין טיפסו פי עשרה (!) בטרם הגיעו לקראת סוף 2017 לשיא של קרוב לעשרים אלף דולר לביטקוין. יתירה מכך, גם לאחר שהטיסה המטאורית הזו הסתיימה, מחירי הביטקוין לא התמוטטו באופן מוחלט כפי שראינו שקורה בבועות ספקולטיביות אחרות, אלא המשיכו לזגזג מעלה ומטה, תוך שפעם אחר פעם הם מוצאים תמיכה ברמת ה-6000 דולרים בקירוב. אם תשאלו את משקיע הביטקוין הממוצע, אלו הן חדשות טובות מאוד עבור המטבע הווירטואלי – הרי אחת מן הטענות המרכזיות של מלעיזי הביטקוין הייתה כי הוולטיליות של מחירו כה גדולה, שהיא אינה מאפשרת לקיים בו מסחר, השימוש שעבורו הוא נועד מלכתחילה. אך כפי שאסביר עוד מעט, לדעתי ההתייצבות הזאת במחיר הביטקוין היא כלל איננה בשורה טובה עבורו. למעשה, אני סבור שהיא עלולה לחסל אותו סופית.

אבל לפני שנגיע לכך, הבא נעבור מחדש בקצרה על הטענות שהצגתי במאמר ההוא כנגד הביטקוין ויתר המטבעות הקריפטוגרפיים, ונראה כיצד הן עמדו במבחן המציאות. הטענה הראשונה שהעלתי היתה כי הביטקוין אינו באמת חסין בפני אינפלציה, היות והוא עלול להתפצל למספר מטבעות, שמכל אחד מהם ישנה אותה כמות יחידות כמו הביטקוין המקורי. אף על פי שאין זו אינפלציה במובנה המקורי (היות ומדובר במטבעות נפרדים), כלל המטבעות הקריפטוגרפיים בכל זאת מתמודדים על אותה כמות של סחורות ושירותים שקיימת בשוק, ולפיכך ככל שהם מתרבים ערכם צפוי להישחק בהתמדה. במציאות הביטקוין המקורי התפצל לארבעה מטבעות שונים: Bitcoin, Bitcoin cash, Bitcoin gold ו- Bitcoin private, מה שאומר שכבר עתה ישנם פי ארבעה מטבעות המכונים ״ביטקוין״, יותר מכפי שהיוצר שלהם התכוון. בנוסף, אינספור מפתחים זינקו על עגלת הבלוקצ׳יין הדוהרת והשיקו מטבעות מתחרים. כרגע ישנם למעלה מ-2000 מטבעות שונים אשר מתחרים על עוגת הקריפטו המתכווצת, אשר בשיאה הסתכמה בלמעלה מ-800 מיליארד דולר, וכרגע שווה רק רבע מסכום זה.

הטענה הבאה שהעלתי נגעה לכלכלת הביטקוין ולשימוש המועט שנעשה בו לטובת מסחר יומיומי. הפניתי את תשומת הלב הקוראים לכך שהביטקוין כלל אינו משרת את התכלית שעבורה הוא נועד, להקל על מסחר אלקטרוני על גבי רשת האינטרנט, וכי בהיעדר כלכלת ביטקוין פורחת, הביקוש למטבע הקריפטוגרפי הוא ספקולטיבי בעיקרו, ועלול להיעלם באותה הקלות בה הופיע. ובכן, למרות העלייה הדרמטית במחירו בשנתיים האחרונות, הקף השימוש בביטקוין למטרות מסחר מוסיף להיות זעיר, ועומד כרגע על פחות מ-100 מיליון דולר בחודש. לשם השוואה, ענקית המסחר אמזון לבדה מגלגלת כ-15 מיליארד דולר בחודש. אף על פי שהעמלה הכרוכה בביצוע עסקת ביטקוין ירדה מן השיא של כ-50 דולרים בסוף 2017 חזרה לדולרים בודדים כיום, היא עדיין יקרה יותר מעסקה רגילה בכרטיס אשראי, והציבור אינו מאמץ את המטבעות הקריפטגרפיים כאמצעי תשלום יומיומי.

לבסוף הסברתי כי בכל הנוגע לחיסכון ואגירת ערך, הביטקוין ויתר המטבעות הקריפטוגרפיים אינם דומים לזהב, ואינם יכולים להחליף אותו. הסיבה לכך היא שלזהב ישנם שימושים תעשייתים, אשר מייצבים את מחירו ומעניקים לו ״רצפה״. גם כאשר נדמה שהכלכלה איתנה, והשימוש המוניטרי של הזהב נשכח כלא היה, הביקוש התעשייתי מבטיח שערכו לעולם לא ירד לאפס. לעומת זאת, לביטקוין אין שום שימוש תעשייתי, ואפילו החידושים הטכנולוגיים אשר משולבים בו אינם יחודיים לו, וניתן לשחזר אותם בקלות בכל מטבע אחר. לפיכך אם הציבור יאבד בו אמון מסיבה כלשהי, דבר לא ימנע ממחירו לצנוח לאפס.

כאשר אני בוחן מחדש את הטענות אשר גרמו לי לפקפק בביטקוין, ולהכריז עליו כבועה ספקולטיבית שאין מאחוריה דבר וחצי דבר, אני לא מוצא בהן שום פגם. הן היו נכונות כאשר פירסמתי אותן והן מוסיפות להיות נכונות כיום. כמו תמיד, הטעות היחידה שלי היתה בהערכת עוצמת הטירוף הספקולטיבי אשר אוחזת בציבור בימינו, ומידת היכולת שלו ללכת שולל אחרי שטויות והבלים. אני רואה בתופעת הביטקוין את הביטוי האולטימטיבי של בועת האשראי העולמית אשר הבנקים המרכזיים יצרו באמצעות הריבית האפסית והדפסת הכסף, וצופה שגם היא תיעלם כלא היתה כאשר מעיין הכסף הזול ייבש. מתי זה יקרה, אתם שואלים? לדעתי היום הזה קרוב מכפי שרוב האנשים משערים.

הביטו פעם נוספת בגרף המחיר של הביטקוין מתחילת השנה ושימו לב כיצד בכל פעם הוא קובע שיא מקומי נמוך יותר ויותר, בטרם הוא נסוג חזרה פחות או יותר לאותה הרצפה של 6000 דולר בקירוב. עבור משקיעי הביטקוין הוותיקים, אלו אשר מאמינים שמחיר הביטקוין עתיד להגיע בסופו של דבר למיליון דולר, הדבר מזכיר את גרף המחירים בין השנים 2014-2016, לאחר שבועת הביטקוין הקודמת פקעה. באותה התקופה המחיר צנח באופן דרמטי, אך בסופו של דבר התייצב סביב 250 דולרים ושוב החל להמריא. הם בטוחים שהתהליך הזה יחזור על עצמו בדיוק באותו האופן.

Bitcoin price 2014-2016

אך המצב כיום אינו דומה לזה ששרר בשנת 2015. על מנת להמשיך ולגאות, תחום הקריפטו חייב לגייס ציבור הולך וגדל של מאמינים, אשר יזרימו לתוכו סכומים הולכים וגדלים של כסף. כאשר מחיר הביטקוין נע בין כמה עשרות עד כמה מאות בודדות של דולרים הייתה זו משימה קלה יחסית, שכן רבים מוכנים להמר על סכום נמוך שכזה, גם כאשר האפשרות להרוויח קלושה. אך כעת כאשר מחיר הביטקוין הוא אלפי דולרים ליחידה, וכבר ישנם לא מעט בני אדם אשר רכשו אותו בשיא ונכוו, מלאכת גיוס הפראיירים החדשים נעשית קשה יותר. על אחת כמה וכמה הדבר נכון בסביבה כלכלית שבה הריבית במשק מטפסת, הפדרל רזרב מצמצם את המאזן שלו, והאשראי אינו זמין כפי שהיה פעם.

אם נצא מנקודת הנחה שכל מעריצי הביטקוין השרופים כבר השקיעו בו את כל הכסף שביכולתם להשקיע, באחת מאותן שמונה או תשע הפעמים מתחילת השנה שבהן המחיר נשק ל-6000 דולר, הרי שהיחידים שעדיין רוכשים אותו כעת הם אותם ספקולנטים רודפי מומנטום, שמעולם לא השקיעו בביטקוין, וכעת מקווים לעשות רווחים זריזים. ככל שהזמן חולף ומחיר הביטקוין ממאן לפרוץ כלפי מעלה, הם נעשים משועממים וקצרי סבלנות ופורשים בזה אחר זה. לדעתי זהו ההסבר היחיד מדוע הוולטיליות הולכת ודועכת. הדבר דומה לפתיל של פצצה אשר הולך ונשרף, הולך ומתקצר. ביום שבו האחרון מביניהם ינטוש, ה״רצפה״ אשר החזיקה מעמד כה יפה עד עתה תקרוס, והדבר יוביל למחירים הרבה יותר נמוכים. היות וישנה קורלציה כה הדוקה בין המטבעות השונים, הדבר כנראה יביא לסופם של חלק ניכר מן ה-Alt Coins, אם לא יחסל את הסקטור כולו.

האם פירושו של דבר שטכנולוגיית הבלוקצ׳יין תיעלם מן העולם? לא בהכרח. חוששני שמי שיאמץ אותה בחום יהיו דווקא ממשלות העולם, אשר להן יש אינטרס חזק להשיק מטבעות קריפטוגרפיים משל עצמן. הן תעשנה ככל שביכולתן על מנת לאלץ אותנו, האזרחים, להשתמש בהם במקום שטרות הנייר הנהוגים כיום. הרי האופן שבו הבלוקצ׳יין מתעד בקפדנות כל עסקה ועסקה הוא החלום הרטוב של רשויות המס. מבלי משים, הפרוייקט הלכאורה ״ליברטריאני״ הגיש לממשלות העולם על מגש של כסף את היכולת לרגל באופן מושלם אחר הפעילות הכלכלית של כל אחד ואחת מאיתנו. ברוכים הבאים ל-1984. האח הגדול משגיח עליכם.

6 תגובות ל-“פתיל קצר

  1. אורן שלום
    כיף לראות שחזרת לכתוב אני מאוד נהנה ממאמריך ואתה לרוב מדייק בקריאת התמונה
    אבל לפי דעתי את שוגה בתחום הבלוקצ'ין והקריפטו בדיוק צהסיבה שאתה חושב שאתה מדייק בו
    השוק שהבטיח התנהלות פיננסית נטולת מניפולציות קיימת ועובדת אבל מחוסר ברגולציה הפך את השוק הזה לשוק של בקיאים בתחום בזמן שרוב המשקיעים נופלים בהימור על המטבעות הללו
    משקיעים מנוסים מוציאים תשואות הזוייות לחלוטין של מעל 150 אחוז בשבוע עקב הרצת מטבעות קטנים בעלי נפח מסחר קטן ובפועל עושים את כל מה שאסור ולא חוקי בשוק ההון
    בנוסף לזה שאתה מציין שאין לשוק הזה בסיס את מפספס את כל עולם הפשע המלבין כספים בנחת העברת הון בקלות ממדינה למדינה ללא צורך בהסברים והעדפה של קבלת המטבעות בתחום הפשע נותן לשוק הזה אות חיים נרחב ושומר על יציבות מחירים יותר מרובם
    באשר לטכנולוגיה היא תהפוך להיות העתיד של מגוון תחומים אבל אני אתן לך תסריט שאנסה להבין למה הוא לא יכול לקרות
    השווקים מתמוטטים האמון במערכת צונח האופציות נותרו זהב אבל אני נוטה להאמין שגל השקעות במטבע שקוף כקריפטו יכול להזניק בועה נוספת עקב משבר כלכלי שהציבור יברח מהכסף הפיאט ויעבור לקריפטו כמובן לא לטווח ארוך וגם לא באופן גורף אך יכול לדחוף את השוק כולו לבועה נוספת עקב נשבר
    אשמח שתנסה להסביר לי למה התסריט הזה לא יכול לקרות
    אני אינני חסיד של קריפטו אבל כן למדתי את התחום בצורה נרחבת דווקא בפן הטכנולוגי ואני חושב שיש הרבה מתחת לפני השטח
    אשמח לתגובתך

    • דוד שלום –
      ראשית, כבר טעיתי בעבר באופן ספקטקולרי לגבי הביטקוין ויתר המטבעות הקריפטוגרפיים, ולכן אני חייב להיות פתוח לרעיון שאני טועה פעם נוספת.
      אני מקבל את טענתך שתחום הפשע והלבנת הכספים מייצר ביקוש, ועשוי לבדו להחזיק את הביטקוין בחיים. אבל האם די בו על מנת להחזיק את מחיר הביטקוין ב-6000 דולרים ליחידה? או שמה המחיר צפוי לעבור תיקון משמעותי כלפי מטה ברגע שבו הספקולנטים יעזבו את השוק?
      האם מפולת בשוק המניות עשויה לתת דחיפה לקריפטו ולהצית בועה חדשה במטבעות אלו? אני מעריך שזה אפשרי, אבל לא נראה לי כמו תסריט סביר. מפולת דפלציונית דוחפת את הציבור לחפש נכסי מקלט, ואף על פי שמומחי קריפטו מסויימים הרהיבו עוז לטעון שהביטקוין הינו נכס מקלט, לא נראה לי שהציבור הרחב באמת קונה את זה.

  2. ניתוח מצוין כרגיל.

    ברגע שהציבור זיהה פוטנציאל התעשרות התחילו כל החסידים לדבר על הטוקן הדיגיטלי פחות במונחים של"כסף" ויותר כעל "נכס" (או יותר נכון "נכס בטוח מפני משברים"). הטענה הזאת מגוחכת במיוחד ורואים זאת בתקופות בהם השווקים חווים תנודתיות של יותר מאחוזים בודדים.

    גם אני לא שיערתי שהמחיר ינסוק עד לאן שהגיע וכל הטירוף של שנה שעברה נראה כאילו תלוש מהמציאות אבל מי זוכר את הימים האלה כבר? לדעתי, אגב, זה הדבר הכי גרוע שיכול לקרות לביטקוין – אף אחד כבר לא מדבר עליו.

    הטכנולוגיה עצמה היא נושא בפני עצמו ושווה לדעתי לחקור את הפוטנציאל של distributed ledger ולהשקיע זמן בלהבין לאן הרוחות נושבות בכל הנוגע להשקעה עתידית בתחום זה, אבל בכל הנוגע לתת-נכס שהוא מטבעות דיגיטליים? לדעתי מדובר בבועה הגדולה בהיסטוריה שמסמלת יותר מהכל את עידן ה"נכסים מנייר" של העשור האחרון..היי, אפילו נייר לא מגבה אותו!

    אני רוצה לחזק את התרחיש שלך בנוגע לשימוש בטכנולוגיה ע"י בנקים מרכזיים:
    לחשוב שהביטקוין ישמש כ"אמצעי תשלום" של העתיד זה פשוט תמימות. איזה ממשלה תיתן לציבור שלה לחמוק מידה המרושעת?
    על על סמך העובדה שאף ממשלה לא נותנת ל"משבר טוב" לחלוף ללא הגדלת הכח שלה, יכול מאוד להיות שלאחר משבר עתידי כלשהו הקשור למטבעות דיגיטליים (תרחישים כמו: פיצוץ בועה ואיבוד כספים של אנשים או חשיפת פרשיה פלילית כאשר הביטקוין שימש כמתווך או משהו בסגנון..) תקום זעקה ציבורית ("איך הממשלה נתנה לזה לקרות?") – שתוביל לרגולציה בתחום ("רוצים ביטקוין מאובטח? קבלו את ה"שקל-קוין") – שתוביל לאבדן נוסף של החופש שלנו.

    כיף לראות פוסט חדש!

    • תודה, עמי.
      כרגיל, אני מסכים עם כל מילה.
      ההיגיון אומר לי שהסיפור של הביטקוין קרב לקיצו. אך באותה נשימה יש להודות שאנו חיים בתקופה נטולת הגיון, כך שתמיד יכולות להיות הפתעות…

      • אולי התחזית הכי קודרת היא לא זאת שבהיכרח תתרחש:
        https://m.ynet.co.il/Articles/5390509
        "הצוות שהקימה הנגידה לשעבר, קרנית פלוג, לבחינת הנפקת מטבע דיגיטלי על ידי הבנק המרכזי, פרסם את מסקנותיו וממליץ שלא להנפיק שקל דיגיטלי בעתיד הקרוב"

כתיבת תגובה