התנגשות חזיתית

head on collision

דמיינו לעצמכם מכונית אשר נוסעת במלוא המהירות. לכאורה הכל תקין – מיכל הדלק מלא, המנוע שואג וכל הנורות ירוקות. אך מבלי שהנהג יבחין, הוא מתקרב לעבר מחסום בלתי נראה, קיר זכוכית עבה אשר בו הוא צפוי להתנגש תוך רגעים ספורים. האם המכונית חזקה די הצורך על מנת לנפץ את הקיר ולשעוט דרכו, או שמה היא עצמה תתרסק? זהו תיאור מדוייק של מדדי המניות, אשר בימים הקרובים צפויים פעם נוספת לנסות ולחצות את ״המחסום האחרון״, אשר עליו דיברנו שוב ושוב ושוב.

S&P500 second attempt

הפדרל רזרב עומד להפחית את הריבית במשק האמריקאי בסוף יולי, זה כבר עניין מובטח. על בסיס ההבטחה הזו למנה נוספת של כסף זול, וההפוגה במלחמת הסחר מול סין אשר עליה הכריז דונלד טראמפ, הבורסה שוב קבעה שיא חדש של כל הזמנים. אך מי שנעזר בשיטת הניתוח הטכני יודע שהמצב אינו כה וורוד. מדד ה-S&P500 שרטט בשנה האחרונה שלוש פעמים תצורת ״טריז עולה״ (מסומנים בגרף בצבע אפור), אשר מפעם לפעם נעשו יותר תלולים ולפיכך פחות יציבים. כבר פעמיים הטריזים הללו הסתיימו במיני-מפולת, וכעת אנו עומדים להשלים את הטריז השלישי. לא במקרה, נקודת השבירה של הטריז השני אירעה בדיוק על קו המגמה העולה משנת 2016, אשר אותו כינינו ״המחסום האחרון״ (בגרף זהו הקו הכחול הכהה). קו זה נשבר באוקטובר 2018 ומאז המדד מנסה לחצותו כלפי מעלה. ניסיון החצייה הראשון בתחילת חודש מאי נכשל, וכעת אנו מתקרבים לניסיון חצייה שני.

אבל הפעם קיר הזכוכית אף יותר עבה, משום שהוא עומד להתכנס עם קו מגמה נוסף, אשר מחבר את השיאים המקומיים מינואר 2018 ואוקטובר 2018 (בגרף זהו קו בצבע תכלת). אותם משקיעים אשר כבר נכוו פעמיים בהזדמנויות הללו עומדים לנצל את ההזדמנות על מנת להיפטר מן המניות שלהם במחיר שיא, ולחץ המכירה צפוי להיות חזק. האם זה מקרי ששני הקווים הללו נפגשים דווקא כעת, באותה נקודה שאליה שואף הטריז העולה? לדעתי הסיכוי לכך שואף לאפס. ככל שאני עוסק יותר בניתוח טכני, כך אני נעשה מודע לקשר ההדוק שבין תצורות טכניות על גרף המחירים ובין הפסיכולוגיה של המשקיעים. כאשר מספר תצורות מתכנסות פירושו של דבר שרגע החלטה קריטי הגיע.

אחד מן השניים – או שמדד ה-S&P500 יחצה את ה״מחסום האחרון״ כאן ועכשיו. במקרה כזה נדע שידם של הבנקים המרכזיים על העליונה וכי הם הצליחו סוף סוף לחולל את האינפלציה שאליה שאפו בעשור האחרון. או שיכשל פעם נוספת, ואנו נחווה את המפולת הגדולה שמפניה אנו חוששים. הדבר יהווה את אות הפתיחה למשבר עולמי חדש, אשר את הסימנים לבואו ראינו בחצי השנה האחרונה – מגוון מדדי מאקרו שליליים ועקומת תשואות אג״ח הפוכה. בעבר כבר ניבאתי מספר פעמים מפולת בשוק ההון אשר לא התממשה, ולפיכך אני כותב את הדברים הבאים בחיל ורעדה: רבותי, הסיכוי למפולת במדדי המניות בימים הקרובים הוא הכי גבוה שראיתי מעודי.

כמו תמיד, אסייג את עצמי ואזכיר שאף מדד אינו נע בקו ישר. גם אם אני צודק ומדדי המניות יכשלו פעם שנייה לחצות את ה״מחסום האחרון״, הרי מתחתם ישנן רמות תמיכה רבות, שכל אחת מהן עשויה לבלום את המפולת, או לפחות להאט אותה. ישנם הממוצעים הנעים של חמישים ומאתיים הימים. ישנו הקו המחבר בין השפל של דצמבר 2018 ושל חודש מאי (לא סימנתי את הקו הזה על הגרף כדי לא להעמיס אותו יתר על המידה, אבל אתם יכולים לשרטט אותו בעצמכם בנקל). בנוסף, ישנן מגוון רמות תמיכה אופקיות, שתקצר היריעה מלפרט. אינני פוסל לחלוטין את האפשרות שמדדי המניות יאחזו באחת מן הרמות הללו ואז יסתערו בניסיון שלישי לחצות את ה״מחסום האחרון״, אך כרגע אפשרות זו נראית לי קלושה. בדצמבר 2018 ראינו באיזו קלות המדדים נופלים דרך רמות התמיכה הללו כאשר הפאניקה משתלטת על וול-סטריט, ולדעתי אנחנו פעם נוספת קרובים לרגע מסוג זה.

אזהרה: הח"מ אינו בעל רישיון ייעוץ השקעות או כל רישיון פיננסי אחר. התכנים באתר זה אינם מהווים ייעוץ מקצועי או המלצה לביצוע פעולה בנייר ערך, ואין לראות בהם תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בצרכיו הייחודיים של כל אדם. כל המסתמך על המידע באתר מבלי להיוועץ באיש מקצוע עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.

4 תגובות ל-“התנגשות חזיתית

  1. פינגבק: מתחת למכסה המנוע | מבוא לקלקלה·

  2. פינגבק: חיים ומוות ביד הלשון | מבוא לקלקלה·

  3. פינגבק: התאונה הצפויה מראש | מבוא לקלקלה·

  4. פינגבק: מופע החבובות | מבוא לקלקלה·

כתיבת תגובה