התאונה הצפויה מראש

an anticipated accident

בראשית חודש יולי הזהרתי אתכם, קוראים יקרים, כי מדדי המניות עומדים בפני ״התנגשות חזיתית״. השוויתי את מדד ה-S&P500 למכונית אשר דוהרת במהירות מירבית לעבר קיר זכוכית בלתי נראה. באנלוגיה זו הקיר הוא אותו ״מחסום אחרון״ שעליו דיברנו פעמים כה רבות – קו המגמה העולה מראשית שנת 2016, אשר נשבר בחודש אוקטובר האחרון והפך לקו של התנגדות. הצגתי את השאלה, מי מן השניים יתרסק? המכונית או הקיר? כעת אנו יודעים שזוהי המכונית שהתרסקה, וכי הקיר ניצב איתן כשהיה. העיתונות הכלכלית עשויה לטעון שהמפולת של הימים האחרונים בבורסות היא תולדה של סבב חדש במלחמת הסחר בין ארה״ב ובין סין. אולם אתם הקוראים רואים שבעזרת ניתוח טכני ניתן היה לחזות אותה מראש, ושלפיכך ההכרזה של דונלד טראמפ לא היתה הסיבה האמיתית למפולת, אלא תירוץ בלבד.

bad predictions gad lior

רגע לפני המפולת, ״ידיעות אחרונות״ טוען שהורדת ריבית הפד תוביל לשיאים חדשים בבורסה.

לעומת התחזיות המדוייקות אשר הענקתי לכם בתקופה האחרונה, העיתונות הכלכלית הרשמית מגששת באפילה כמו סומא בארובה. כך למשל טען הכתב גד ליאור במאמר ב״ידיעות אחרונות״, כי ״שוק המניות יקבל עוד כסף זול, וככל הנראה ימשיך לעלות לשיאים חדשים. מדד הנאסד״ק עלה השנה כבר ב-25% ומדד הדאו-ג׳ונס עלה ב-16%, והם צפויים להמשיך ולשבור שיאים״. אם האזנתם לדבריו של המוקיון הזה, אשר התפרסמו ביום חמישי האחרון, ושמתם את כל כספכם בנאסד״ק, הרי שכבר הפסדתם למעלה מ-3% מהשקעתכם. לעומת זאת, אם הקשבתם לי בראשית חודש יוני, בשעה שדפקתי על השולחן וטענתי שהזהב עומד לזנק, הרי שהרווחתם קרוב ל-10%. אינני מתיימר להיות סוג של נביא אשר מסוגל לראות את העתיד. גם אני עשיתי בעבר טעויות מביכות, אשר נבעו מחוסר הערכה מספקת ללהט הספקולטיבי השולט כיום בוול סטריט. אולם לדעתי ההבדל העקרוני ביני ובין אנשים כדוגמת גד ליאור, הוא שאני מחזיק במודל הנכון לתיאור שוק ההון (על פי האסכולה האוסטרית), בשעה שהם מחזיקים במודל שגוי מיסודו (על פי האסכולה הקיינסיאנית). יתירה מכך, לי יש מספיק אומץ על מנת להודות בטעויותי, בשעה ש״ידיעות אחרונות״ לעולם לא יתנצל על התחזיות המגוחכות שהוא מספק.

S&P500 megaphone formation triggered

מה צפוי לנו הלאה? לא במקרה, הכישלון הנוסף בחציית ״המחסום האחרון״ אירע בדיוק בנקודת המפגש של מדד ה-S&P500 עם הקו המחבר בין השיאים של ינואר ואוקטובר 2018. כתוצאה מכך המדד ממשיך לשרטט תצורת ״מגפון״ מושלמת. כפי שהסברתי בעבר, זוהי תצורה בלתי יציבה אשר נוטה להישבר כלפי מטה. אבל אפילו מבלי שזה יקרה, רק על מנת להיפגש עם קו המגמה התחתון של המגפון, על המדד לאבד לא פחות מ-25% נוספים!!! כנראה שזה לא יקרה בבת אחת. בדרך למטה ממתינות למדד ה-S&P500 רמות תמיכה מרובות, אשר עשויות לבלום את המפולת או לכל הפחות להאט אותה. כך לדוגמה בתום המסחר אמש נסגר המדד כמעט בדיוק על 2927 נקודות, הוא הממוצע הנע של חמישים הימים. אם רמת תמיכה זו תישבר, הרי שהבאה נמצאת די קרוב, ב-2880. זהו הקו המחבר בין השפל של סוף דצמבר 2018 עם השפל של סוף מאי השנה. מתחתיה ישנו הממוצע הנע של מאתיים הימים, אשר עומד כעת על 2800 נקודות בערך. זהו מספר יפה ועגול, אשר שימש במספר הזדמנויות בעבר בתור רמת תמיכה או התנגדות, ולכן סביר להניח שיעשה כך גם הפעם. מתחת לרמה זו יש את רמת ה-2600, אשר שימשה גם היא כתמיכה אופקית במספר הזדמנויות. בהמשך יש את הממוצע הנע של 200 השבועות, אשר עומד כרגע על 2470. ממוצע זה מתכנס כרגע עם קו המגמה העולה ארוך הטווח אשר החל בשנת 2009, ולפיכך צפוי לשמש כתמיכה חזקה. בכל אחת מרמות התמיכה הללו, מדד ה-S&P500 עשוי להיאחז, ולפצוח בראלי חדש. בכל פעם מחדש המשקיעים יהיו בטוחים שהבורסה מצאה את התחתית שלה ומכאן והלאה הדרך סלולה לשיאים חדשים. אולם אני חושד שהם יתאכזבו בכל פעם מחדש, וכי כל אחד מהזינוקים הללו יתגלה כלא יותר מאשר תיקון של כמה אחוזים, בדרך הארוכה מטה.

אזהרה: הח"מ אינו בעל רישיון ייעוץ השקעות או כל רישיון פיננסי אחר. התכנים באתר זה אינם מהווים ייעוץ מקצועי או המלצה לביצוע פעולה בנייר ערך, ואין לראות בהם תחליף לייעוץ השקעות מקצועי המתחשב בצרכיו הייחודיים של כל אדם. כל המסתמך על המידע באתר עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.

6 תגובות ל-“התאונה הצפויה מראש

  1. בנתיים התחזית שלך עומדת במבחן המציאות, למרות שעדיין מוקדם לדעת האם אכן מדובר במשבר חולף או במגמה…. הכסף והזהב שוברים שיאים אבל זו רק ההתחלה, ההערכה שלי שברגע שאנשים יבינו שעל פקדונות הם יקבלו ריבית שלילית, ולא רק זה שגם את הקרן לא בטוח שיקבלו, תתחיל ריצה מטורפת לזהב ולכסף בתור נכס מקלט…
    דרך אגב נכון שזה אנושי ואפילו מתבקש, אבל זו תכונה קצת מגונה להלל את התחזיות שלך ולהשמיץ את התחזיות של הכתב גד ליאור גם אם אתה צודק.

    • זכותך לחשוב שזה מגונה מצידי ללעוג לגד ליאור.
      אני מכבד את דעתך.
      אבל אני חושב שהוא הרוויח ביושר את הלעג שאני מפנה כלפיו. תאר לעצמך כמה אנשים רצו לקנות מניות בדיוק בשיא, כתוצאה מן האמירה חסרת האחריות שלו. לדעתי התקשורת הכלכלית בישראל בגדה בתפקידה. במקום לבקר את בנק ישראל הם משמשים כשופר לפרופגנדה שלו, ובמקום לעסוק בבעיות הבוערות של הכלכלה העולמית הם עסוקים בלרדוף את ביבי. הרי רק הבוקר, בשעה שבורסות ברחבי העולם התמוטטו, הכותרת הראשית ב״כלכליסט״ עסקה בכלל בפיטורים של מנכ״לית משרד המשפטים אמי פלמור. מישהו חייב לשים אותם ללעג ולקלס, אחרת הם לעולם לא ילמדו.

  2. פינגבק: גשר צר מאוד | מבוא לקלקלה·

  3. פינגבק: החור בג׳קסון | מבוא לקלקלה·

כתיבת תגובה