באש ובמים

fire and water

נפל דבר בוול-סטריט. ביום שישי האחרון, לראשונה מאז ראשית 2018, מדד ה-S&P500 נסגר מעל לקו העליון של תצורת ה״מגפון״ אשר בה עסקנו כה רבות (קו וורוד באיור). יש לציין כי מדובר בסגירה שבועית, שנחשבת ליותר משמעותית. מבחינה טכנית, סגירה שכזו מבטלת את ההנחה שהמדד שרוי בתצורת ״שיא מתרחב״, ולדעתי מפחיתה באופן ניכר את הסיכון למפולת בשוקי המניות. לפיכך אין לי ברירה אלא למשוך את ההמלצה שלי למכור את כל אחזקותיכם במניות.

blow off top

אין זאת שבפני ה-S&P500 לא ניצבים מכשולים טכניים נוספים. על מנת לאשר באופן סופי את הפריצה שלו כלפי מעלה, על המדד לחצות עדיין את קו המגמה אשר אותו כינינו ״המחסום האחרון״ (קו סגול באיור). קו מגמה זה החל בשנת 2016 (כאשר ההאטה בכלכלה העולמית שחווינו באותה התקופה הסתיימה), התקבע במוחותיהם של המשקיעים לאחר שדונלד טראמפ נבחר לנשיאות (סולל בכך את הדרך להפחתת מסים לתאגידים, ולתחושה כללית של אופטימיות), נשבר במהלך 2018 כאשר הכלכלה העולמית שוב החלה להאט (מה שהוביל למפולת של סוף השנה), ומאז נבחן פעמיים מלמטה ללא הצלחה (בחודש מאי, ואז שוב בסוף חודש יולי השנה). כעת אנו מתקרבים לניסיון חציה שלישי (באזור 3,150 נקודות). ואם ניסיון זה יצליח, אזי באמת לא יהיה אף מכשול בפני שוק המניות האמריקאי להוסיף ולהתקדם.

מהלך זה מתרחש בד בבד לכך שהבנק המרכזי של ארה״ב הפחית את הריבית פעם שלישית ברצף, ומרחיב את המאזן שלו בקצב מהיר. כפי שסיפרתי לכם לאחרונה, הפדרל רזרב חזר להדפיס כסף יש מאין, על מנת להקל על קשיי הנזילות של הבנקים. לכאורה מדובר בהלוואות קצרות טווח שהבנקים אמורים להחזיר תוך זמן קצר ואינן אמורות להשפיע על המאזן. אך מעשית אנו רואים שמאז תחילת ספטמבר הפד הדפיס כ-260 מיליארד דולר חדשים, ובכך ביטל כשליש מהפחתת המאזן שעליה שקד מאז תחילת 2018. בעבר הייתי סקפטי לגבי יכולתה של הדפסת הכסף להמשיך ולנפח את הבועה בשוקי המניות, אפילו בשעה שכלכלת העולם נחלשת ושוקעת במיתון. אך בפועל זה מה שקורה. הנתונים השליליים לגבי הכלכלה האמיתית ממשיכים להיערם (אם כי לא באופן כה חד משמעי כפי שראינו במהלך הקיץ), ולבורסה זה פשוט לא מזיז. הסוחרים בוול-סטריט בטוחים שגם אם אנו צפויים למיתון בשנה הקרובה (כפי שמרמז ההיפוך בעקומת תשואות האג״ח), אזי הוא עדיין רחוק, ועד אז יש הזדמנות לעשות כסף בשוק המניות.

ועלי להודות שלשם שינוי, אני נאלץ להסכים איתם. עד כמה שזה אינו מתקבל על הדעת, הניתוח הטכני רומז שהכיוון הכללי בשוק המניות הוא כלפי מעלה! אך כפי שהזהרתי בעבר, אם הבורסה אכן תמשיך לטפס, הדבר כנראה לא יקרה באופן מסודר ומדוד. אחרי עשור של עליות כמעט בלתי פוסקות, הסוחרים משוכנעים שהפד ניצב מאחוריהם באש ובמים וכי דבר לא יכול לעצור את החגיגה בשוק המניות. התוצאה הבלתי נמנעת היא מה שמכונה בעגה המקצועית Blow-off top – טיסה כמעט אנכית של המדדים כלפי מעלה. ראינו את התופעה הזאת בעבר מספר פעמים, למשל במדד הדאו-ג׳ונס בשנת 1929, או במדד הנאסד״ק בשנת 1999. בשני המקרים הללו המדד הכפיל את עצמו תוך פרק זמן של מספר חודשים, באקט סופי של טירוף ספקולטיבי. הבעיה היא שתנועה שכזו אינה ברת קיימא (למעט אולי בסביבה של היפר-אינפלציה), ולאחריה תמיד מגיעה ההתרסקות. בסיטואציה שכזו אין לנו שום דרך לחזות כמה רחוק הבורסה תמריא, או מהו הרגע המדוייק שבו הבועה תפקע, וכל רווחי הנייר יעלמו כלא היו.

Dow Jones 1920-1940

מה שמרמז לנו שהכוח המניע מאחורי הראלי הנוכחי בשוק המניות הוא אך ורק אינפלציה, הוא הזהב. מקובל לחשוב שכאשר שוק המניות איתן אין סיבה להחזיק בזהב, נכס אשר אינו נושא תשואה כלשהי. אך מעשית אנו רואים כי מחיר הזהב מסרב לסגת מן השיאים אשר קבע השנה. הוא פרץ לאחרונה את קו המגמה היורד אשר החל בראשית ספטמבר, ומחזיק מעמד מעל 1500 דולר לאונקיה. בהחלט יתכן שהתיקון במחיר הזהב הסתיים, וכי הוא עומד להתקדם שוב כלפי מעלה. הסיטואציה היחידה שבה אני מסוגל לדמיין את הבורסה והזהב שוברים שיאים בו זמנית היא של אינפלציה הולכת ומאיצה, ודולר הולך ונחלש. ואכן, אינדקס הדולר נסגר השבוע מתחת לממוצע הנע של 200 הימים, והוא בדרכו לבחון את קו המגמה אשר תומך בו מאז קיץ 2018. אם קו מגמה זה ישבר, הדבר יאותת על חזרתה של האינפלציה, ויספק המון דלק למחיר הזהב להוסיף ולהתקדם.

gold correction over?

אזהרה: הח"מ אינו בעל רישיון ייעוץ השקעות או כל רישיון פיננסי אחר. התכנים באתר זה אינם מהווים ייעוץ מקצועי או המלצה לביצוע פעולה בנייר ערך, ואין לראות בהם תחליף לייעוץ השקעות מקצועי המתחשב בצרכיו הייחודיים של כל אדם. כל המסתמך על המידע באתר עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.

8 תגובות ל-“באש ובמים

    • שלום עמי.
      אכן לא כתבתי הרבה זמן. אני חושש שבסביבה של blow off top אין למאמרים שלי טעם. אווירת הטירוף הספקולטיבי משתלטת על הציבור, דוחפת את המדדים באופן מלאכותי כלפי מעלה, ושמות את האזהרות שלי ללעג. המצב הזה יכול להימשך חודשים ארוכים, ואם האינפלציה באמת תתחיל להשתולל, אז אולי אף שנים!
      אני מעדיף להמתין עד שמשהו מהותי ישתנה, או לחלופין לכתוב על נושאים כלליים ותיאורטיים יותר (למשל, אני כרגע שרוי בוויכוח סוער עם איזה כלכלן אשר מקדם את רעיון ה-UBI המטופש).

  1. הי אורן,
    תודה על התגובה. רק רציתי לוודא שלא נעלמת לחלוטין 😉
    לדעתי UBI זה אכן שטות גמורה, שאפילו בוטלה בפינלנד לאכן ניסוי כושל. למרות זאת אני לא לגמרי סגור על על מצב שUBI בא *במקום* שאר ההטבות הסוציאליות, למשל UBI על חשבון סגירת ביטוח לאומי.

    והי, הזהב חזר לעלות!

    מחכה בסבלנות למאמר הבא

    • יש מקום לטעון שעדיף לחלק לכולם UBI, במקום לחלק קצבאות לעניים בלבד, משום שהדבר מבטל את הצורך במנגנון בירוקרטי ומנופח אשר עסוק בלהחליט למי מגיעה קצבה ומי לא. אבל במקרה כזה ה-UBI ממומן על ידי תשלומי הביטוח הלאומי שאנו משלמים מדי חודש, ולפיכך אינו אינפלציוני במהותו.
      אך הכלכלן שאיתו אני מתווכח כרגע טוען שיש לממן את ה-UBI על ידי הדפסת כסף יש מאין, והוא מתעקש שהדבר לא יוביל לאינפלציה. כך שמדובר בדרגה נפרדת לחלוטין של טירוף…

    • היי רק מצטרף לשירשור מאחר ואני גם עוקב ובודק מדי פעם אם יש מאמר חדש. אני חושב שיש טעם במאמרים שלך גם אם הם יופנו לנושאים התאורטיים יותר בזמן שהבועה ממשיכה לתפוח בחסות הלא QE. מחכה למאמר הבא גם כן.

      דרך אגב תשקול להטמיע paypal אם זה לא כאב ראש גדול מדי. אני אשמח לתת "donation" ולהזמין אותך לכוס קפה או בירה כהערכה למאמרים שכתובים פה.

  2. פינגבק: ברבור צהוב | מבוא לקלקלה·

  3. פינגבק: וכך זה מתחיל | מבוא לקלקלה·

כתיבת תגובה