ברבור צהוב

yellow swan biohazard

עד המאה ה-17, מקובל היה לחשוב שכל הברבורים הם לבנים. היתה זו הנחה סבירה לחלוטין, שכן כל הברבורים בעולם המוכר אכן היו לבנים. אולם אז התגלתה יבשת אוסטרליה, ויחד עם יצורים מוזרים רבים כגון הקנגורו, הוומבט ודובי הקואלה, נתקלו החוקרים גם בברבורים שחורים. מאז, נהוג להשתמש בביטוי ״ברבור שחור״ על מנת לתאר מאורע בלתי צפוי, אשר הופך את הקערה על פיה. מי שעשה אותו לפופולרי במיוחד הוא הכלכלן נסים טאלב, אשר ספרו משנת 2007 הציג את התיאוריה לפיה במערכות מסויימות כגון המערכת הכלכלית, ה״זנבות״ של ההתפלגות הנורמלית (אותה פונקציית פעמון מפורסמת אשר מתארת את הסתברות הופעתם של אירועים בתחומים רבים) הם ״שמנים״ יותר מכפי שמקובל לחשוב. כלומר, במערכות אלו מה שנחשב כבלתי סביר במידה קיצונית מתרחש בתדירות גבוהה מן המצופה, משום שהן מורכבות ובלתי ליניאריות, והמודלים שבהם אנו משתמשים על מנת לתאר אותן פשטניים מדי.

זמן קצר לאחר פרסום הספר הכה בעולם משבר הסאב-פריים, והדגים את נחיצותה של התיאוריה. אך למרות השיעור החשוב הזה אשר קיבלנו לפני למעלה מעשור, וול-סטריט לא למדה דבר. למעשה, בחסות מדיניותם הקלוקלת של הבנקים המרכזיים היא התבצרה באמונה שמה שהיה אתמול הוא שיהיה מחר, ושאין שום צורך להתגונן בפני אירועים קיצוניים. אנו מגיעים לראשית שנת 2020 עם שוק מניות מנופח, עם שוק אג״ח מנופח, עם שוק נדל״ן מנופח, ועם ציבור משקיעים זחוח, אשר משוכנע שלא משנה מה יקרה, הבנקים המרכזיים תמיד יחלצו לעזרתו עם הפחתות ריבית והדפסת כסף נצחית. ואז הגיע מסין הברבור הצהוב, וטרף את הקלפים. במהלך השבוע האחרון נעשה ברור שמגיפת ווירוס הקורונה אינה נמצאת תחת שליטה, וכי מעבר לאבידות בנפש, היא צפוייה לפגוע באופן משמעותי בכלכלה העולמית. העוצר שממשלת סין הטילה על ערים שלמות במחוז חוביי משתק את התעשייה, ומפיל את מחיריהם של חומרי הגלם כגון הנפט והנחושת. בעת כתיבת מילים אלו, שוק המניות הסיני מתמוטט בכ-8%. לאחר הירידות החדות ביום שישי, החוזים העתידיים על מדדי המניות בניו-יורק דווקא חיוביים, אך לדעתי זהו מקסם שווא אשר עלול להתהפך במהירות.

הבא נביט בניתוח הטכני ארוך הטווח של מדד ה-S&P500. בפעם האחרונה שבה בדקנו אותו, המדד נכנס למה שמכונה blow off top, אותו שלב אופורי שבו המדדים ממריאים באופן אקספוננציאלי, ולא ניתן לחזות היכן יעצרו. אך כעת המצב השתנה ויש מקום לבחון אותו מחדש. אנו רואים שהמדד נסוג ביום שישי אל קו המגמה ארוך הטווח אשר החל בראשית 2016. זהו קו המגמה המפורסם אשר אותו כינינו ״המחסום האחרון״, אשר נשבר במהלך 2018, ולאחר מכן שימש כהתנגדות עיקשת עד שלאחרונה שוב נפרץ. אם קו מגמה זה יחזיק מעמד, הדבר יאותת על חוסנה של הבורסה האמריקאית ויכולתה להתמודד גם עם המשבר הזה. אך אם הקו ישבר פעם נוספת, כל המהלך של החודשים האחרונים יהפוך למה שמכונה בניתוח הטכני ״פריצה כוזבת״ (false breakout), והדבר צפוי לדעתי להוביל לירידות חדות. יש לסייג את הדברים ולהבהיר שגם אם תתרחש מפולת, הרי שישנן רמות תמיכה מרובות מתחת למדד, אשר עשויות לעצור או לפחות להאט את הנסיגה במדדים. בגרף שלפניכם ציינתי רק את השתיים הבולטות ביותר, הנובעות מקוי מגמה עולים קצרי טווח, באזור 3100 ו-3000 נקודות. אולם כמובן שישנן גם רמות תמיכה אופקיות שלא ציינתי, וכאלו אשר נובעות מקווי מגמה וותיקים יותר.S&P500 weekly feb2020

כדאי להציץ גם במדד ה-VIX, אשר מתאר את הוולטיליות בשוק המניות. מדד זה פרץ בימים האחרונים את קו המגמה היורד אשר חסם את כל הקפיצות קצרות הטווח שראינו מאז ההתפרצות הגדולה בראשית 2018. פריצה שכזו מרמזת על עליה דרמטית אשר צפוייה בוולטיליות, ונזק רב אשר יגרם לכל אותם משקיעים חסרי אחריות אשר עשו הון בשנים האחרונות מהימורים כנגדה. גם כאן יש לסייג את הדברים ולציין שמבחינה טכנית הוולטיליות עשויה לסגת ולבחון מחדש את קו המגמה הפרוץ מלמעלה, וזאת מבלי להפר את הפריצה הנ״ל. אך מדד ה-VIX אינו נוטה לעשות זאת, ופריצות מסוג זה אשר אירעו בעבר היו בדרך כלל מהירות ואלימות מאוד.

VIX breakout

התפרצות ווירוס הקורונה עלולה אם כן להיות הסיכה אשר תפקע את בועת האשראי אשר צמחה בעשור האחרון. אולם אל תטעו – גם אם בשנה הקרובה ניקלע למיתון, הוא לא יהיה אך ורק באשמת המגיפה. כפי שתיעדתי זאת בעשרות מאמרים, בשנה האחרונה כלכלת העולם חוותה האטה משמעותית. להזכירכם, במהלך הקיץ האחרון עקומת תשואות האג״ח של ממשלת ארה״ב התהפכה, ובראייה היסטורית זהו הסימן האולטימטיבי למיתון הולך וקרב. עצם העובדה שלאחר מכן העקומה התיישרה מחדש (לפחות באופן חלקי) אינו אומר דבר, שכן תמיד ישנו פער של כמה חודשים עד שנה שבין ההיפוך ובין הגעתו של המיתון, ובתקופה הזו העקומה תמיד מתיישרת. אם זה אינו מספיק עבורכם, אפנה את תשומת ליבכם לכך שמדד מנהלי הרכש של שיקאגו רשם בינואר ירידה נוספת, וכי הוא שרוי במגמת התכווצות מאז חודש יולי. מדד ה-Baltic Dry, אשר מתאר את עלויות התובלה הימית, חווה ירידה חדה מאז ספטמבר, ובכך חזר אל השפל שבו היה שרוי בראשית 2016, בטרם כניסתו לתפקיד של דונלד טראמפ. הדבר מוכיח כי ישנה ירידה מתמשכת בהקפי הסחר העולמי, וכי נראטיב הצמיחה והשגשוג אשר מכרו לנו עד עתה הוא שקרי. כל האינדיקטורים הללו החלו להצביע לכיוונו של מיתון זמן רב לפני התפרצותה של המגיפה, ולפיכך היא אינה יכולה להסביר אותם.

המרוויח הגדול מן המצב הנוכחי הוא לא אחר מאשר דונלד טראמפ. עד עתה הייתי סבור שהדבר היחיד שיכול לפגוע בסיכוייו להיבחר לכהונה שנייה הוא פריצתו של מיתון עולמי, וחיסול התדמית שלו בתור גאון כלכלי. אולם כעת גם אם יחל מיתון, יש לו תירוץ טוב לתלות בו את האשמה. טראמפ יטען בוודאי כי מדיניותו היתה נכונה, אולם גורם חיצוני ובלתי צפוי פגע בתוכניותיו, והציבור האמריקאי מן הסתם יאמין לו וישאיר אותו בבית הלבן. בעצם, אפשר להוסיף לרשימת המרוויחים גם את ג׳רום פאוול ויתר הבנקאים המרכזיים. גם הם יוכלו לחמוק מאחריות פעם נוספת, ולהמשיך בהדפסת הכסף באין מפריע. לתשומת ליבכם, מאז חודש ספטמבר הגדיל הפדרל רזרב את המאזן שלו בקרוב ל-400 מיליארד דולר, וזאת כביכול על מנת להפיג ״קשיי נזילות זמניים״ במערכת הבנקאית, אשר משום מה מסרבים לחלוף. אם העולם יקלע למיתון, איש לא ישים לב שהחילוץ החל הרבה לפני שהסיבה הרשמית למשבר הגיעה.

8 תגובות ל-“ברבור צהוב

    • שלום עמי –
      וול סטריט מציגה גרסה משלה לחידה המפורסמת ״מה קורה כשעצם שלא ניתן לעצירה פוגש עצם בלתי ניתן להזזה?״. במקרה שלנו זוהי ״בורסה שלא ניתנת לעצירה פוגשת משבר בריאותי שאת קיומו לא ניתן להכחיש״.
      כמו תמיד, אני בהלם מן היכולת של הבורסה להתעלם מהנזקים הכלכליים הברורים שיגרמו כתוצאה מהסגר על ערים שלמות בסין, השבתת התעשייה ושיתוק התעבורה האווירית.
      אבל בעצם, למה אני בהלם? במהלך השנים האחרונות הבורסה בארה״ב הציגה יכולת להתעלם מאינספור עובדות שליליות. הייתי אמור להפנים בשלב זה שהמציאות היא חסרת רלוונטיות לבורסה. כנראה שהאלגוריתמים ימשיכו לדחוף אותה מעלה גם אם המין האנושי כולו יכחד, והם ישארו לבדם.

  1. היי אורן
    מה שלומך?
    תודה על המאמר חיכינו לו כבר זמן מה.
    מעניין לדעת שמגפה כזאת הופיע זה באמת לא יאמן עד כמה אנחנו לא יכולים לחזות את העתיד.
    אני חושב אולי יש לא מעט חברות שירוויחו מהמגפה ואולי כדאי להשקיע בהן חלק מההשקעות? אולי חברות תרופות אולי ציוד רפואי או חברות משחקי מחשב?

    • שלום יבגני –
      אני עוסק יותר במצבה של הכלכלה בכללותה, ופחות במצבן של חברות ספציפיות ולכן לא יודע אלו חברות עשויות להרוויח מהתפרצות מגיפת הקורונה.

    • למה אנחנו מתפלאים, בעצם?
      בעולם שבו הפדרל רזרב מדפיס כסף חדש ללא הרף, יחד עם היפנים, האירופים, הסינים וכל היתר. בעולם שבו בכירי הפד מבטיחים במשבר הבא לקנות לא רק אגרות חוב, אלא גם מניות (!). בעולם שבו מניות הטכנולוגיה גואות מדי יום, אפילו שמפעלי הייצור שלהן בסין משותקים ובקרוב לא יהיו להם מוצרים למכור – מדוע שמחיר הזהב לא ימריא ל-2000 דולר לאונקיה? 3000? 5000? 10000?
      בעולם שבו ישנם אינסוף דולרים, כל מחיר הוא אפשרי.

  2. פינגבק: סכין נופלת | מבוא לקלקלה·

כתיבת תגובה